Hvad fokuserer projektet på?
Projektet har fokus på at skabe et læse- og skrivevenligt undervisningsmiljø for alle elever på FGU Nordvestsjælland. Gennem viden om ordblindhed, anvendelse af læse- og skriveteknologier (LST) og en inkluderende pædagogisk tilgang vil vi understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder, så de bliver bedre rustet til en ungdomsuddannelse og fremtidige jobmuligheder.
Formål og resultater
Formålet med projektet er, at ruste vores elever til overgangen til en ungdomsuddannelse, hvor de får de rette redskaber til at overvinde udfordringer relateret til ordblindhed og andre skriftsproglige vanskeligheder. Derudover skal vi sikre, at alle elever oplever et anerkendende og inkluderende undervisningsmiljø, ved at fremme ligeværdighed og synlighed omkring ordblindes udfordringer. Dette opnås gennem:
- Grundlæggende viden om ordblindhed og brugen af LST blandt undervisere og elever.
- Implementering af digitale undervisningsressourcer.
- Styrkelse af sprogudvikling og fagsprog.
- Involvering af rollemodeller og co-teaching.
Resultatet vil være, at eleverne bliver mere fortrolig med hjælpemidler, trygge ved deres egne kompetencer, opbygger selvtillid og opnår bedre forudsætninger for at klare sig i videre uddannelse og arbejdsliv.
Fakta om projektet
- Bevilling: Projektet er finasieret gennem Børne- og Undervisningsministeriets puljer til inkluderende og ordblindevenligt undervisningsmiljø i FGU og til kompetenceudvikling af FGU-lærere i det ordblindevenlige undervisningsmiljø.
- Varighed: 2025-2027.
- Sted: FGU Nordvestsjælland.
- Målgruppe: Elever med læse- og skrivevanskeligheder, herunder ordblinde, tosprogede elever og elever med sproglige opmærksomhedsforstyrrelser som DLD.
Betydning for unge og uddannelsesinstitutionen
Projektet vil forbedre FGU-elevers overgang til en ungdomsuddannelse og mindske det faglige chok, som mange oplever. Det sker ved at styrke deres fortrolighed med LST, øge deres forståelse for faglige begreber og skriftsprog samt skabe en mere inkluderende skolegang, hvor deres udfordringer tages alvorligt.
For institutionen betyder projektet en fælles tilgang til et inkluderende læringsmiljø, kompetenceudvikling af lærere i brugen af LST og digitale undervisningsmaterialer samt en kontinuerlig opfølgning fra ordblindekonsulenter og ressourcepersoner.
Læs mere om projektet
Børne- og Undervisningsministeriets pressemeddelelse
For yderligere information om projektets procesplan, teknologi og specifikke aktiviteter, kan du kontakte FGU Nordvestsjællands ordblindekonsulent Karla Lentz, kdl@fgunvs.dk, +45 25271528