Ordblindeundervisning på FGU Nordvestsjælland

Inkluderende undervisningsmiljø og LST (læse- og skriveteknologi) for alle

Projekt med fokus på ordblindhed og et læse- og skrivevenligt undervisningsmiljø på FGU

Hvad fokuserer projektet på?

Projektet har fokus på at skabe et læse- og skrivevenligt undervisningsmiljø for alle elever på FGU Nordvestsjælland. Gennem viden om ordblindhed, anvendelse af læse- og skriveteknologier (LST) og en inkluderende pædagogisk tilgang vil vi understøtte elever med læse- og skrivevanskeligheder, så de bliver bedre rustet til en ungdomsuddannelse og fremtidige jobmuligheder.

Formål og resultater

Formålet med projektet er, at ruste vores elever til overgangen til en ungdomsuddannelse, hvor de får de rette redskaber til at overvinde udfordringer relateret til ordblindhed og andre skriftsproglige vanskeligheder. Derudover skal vi sikre, at alle elever oplever et anerkendende og inkluderende undervisningsmiljø, ved at fremme ligeværdighed og synlighed omkring ordblindes udfordringer. Dette opnås gennem:

  • Grundlæggende viden om ordblindhed og brugen af LST blandt undervisere og elever.
  • Implementering af digitale undervisningsressourcer.
  • Styrkelse af sprogudvikling og fagsprog.
  • Involvering af rollemodeller og co-teaching.

Resultatet vil være, at eleverne bliver mere fortrolig med hjælpemidler, trygge ved deres egne kompetencer, opbygger selvtillid og opnår bedre forudsætninger for at klare sig i videre uddannelse og arbejdsliv.

Fakta om projektet

  • Bevilling: Projektet er finasieret gennem Børne- og Undervisningsministeriets puljer til inkluderende og ordblindevenligt undervisningsmiljø i FGU og til kompetenceudvikling af FGU-lærere i det ordblindevenlige undervisningsmiljø.
  • Varighed: 2025-2027.
  • Sted: FGU Nordvestsjælland.
  • Målgruppe: Elever med læse- og skrivevanskeligheder, herunder ordblinde, tosprogede elever og elever med sproglige opmærksomhedsforstyrrelser som DLD.

Betydning for unge og uddannelsesinstitutionen

Projektet vil forbedre FGU-elevers overgang til en ungdomsuddannelse og mindske det faglige chok, som mange oplever. Det sker ved at styrke deres fortrolighed med LST, øge deres forståelse for faglige begreber og skriftsprog samt skabe en mere inkluderende skolegang, hvor deres udfordringer tages alvorligt.

For institutionen betyder projektet en fælles tilgang til et inkluderende læringsmiljø, kompetenceudvikling af lærere i brugen af LST og digitale undervisningsmaterialer samt en kontinuerlig opfølgning fra ordblindekonsulenter og ressourcepersoner.

Læs mere om projektet

Børne- og Undervisningsministeriets pressemeddelelse

For yderligere information om projektets procesplan, teknologi og specifikke aktiviteter, kan du kontakte FGU Nordvestsjællands ordblindekonsulent Karla Lentz, kdl@fgunvs.dk, +45 25271528

I uge 40 satte vi på FGU Nordvestsjælland særligt fokus på ordblindhed gennem inspirerende arrangementer for vores elever.
tirsdag d. 7 oktober 2025

Ordblindeuge

Elevarrangementer

I uge 40 satte vi på FGU Nordvestsjælland særligt fokus på ordblindhed gennem inspirerende arrangementer for vores elever.

  • GRASP
  • Foredrag
  • grøn
    tirsdag d. 7 oktober 2025

    Ordblindeuge

    Elevarrangementer

    I uge 40 satte vi på FGU Nordvestsjælland særligt fokus på ordblindhed gennem inspirerende arrangementer for vores elever.

    Elevforedrag af Jesper Sehested
    På alle tre afdelinger havde vi fornøjelsen af at høre Jesper Sehested fra www.etlivsomordblind.dk. Under overskriften ”Fra 71 fejl i diktat til uddannelse og nu forfatter” delte Jesper sin personlige historie om ordblindhed og vigtige pointer, som vores elever tog med sig:

    1. Vær åben om dine udfordringer – det er en styrke.
    2. Du ER ikke en fejl, selvom du laver fejl – en påmindelse om selvværd og accept
    3. Find din egen vej – lær på den måde, der virker for dig.

    Udflugt til GRASP Festival i Roskilde
    Udvalgte elever fra linjerne Musik, Kunst og Kreativitet samt Kommunikation og Medier besøgte kunstner Julie Nymanns udstilling ”Vi er framtidens stæmmer”. Julie fremhæver, at personer med dysleksi skal anerkendes og høres som en vigtig del af fremtiden. Med sin grønne installation udfordrer hun den røde farvekodning i den nationale ordblindetest og ønsker at nytænke de stigmaer og fordomme, ordblinde ofte møder.

    Begge oplevelser peger på noget centralt i vores arbejde: at skabe læringsvenlige og inkluderende undervisningsmiljøer, hvor alle elever får mulighed for at deltage på deres egne præmisser. Det bygger på principperne i Universal Design for Learning (UDL) og et stærkt fokus på Bedre Mental Trivsel – fordi vi tror på, at alle har en stemme og en plads i fremtiden.

    En stor tak til både Jesper Sehested og Julie Nymann for at inspirere og udfordre os til at tænke nyt om ordblindhed.

    fredag d. 23 maj 2025

    Besøg på Holte-Hus Efterskole

    Inspiration til at skabe ordblinde- og læsevenlige skoler

    Vores LST ressourcepersoner og skoleledere har haft fornøjelsen af at besøge Holte-Hus Efterskole for ordblinde, hvor de fik et fantastisk indblik i, hvordan man kan skabe et læringsmiljø, der er tilpasset unge med læse- og skriveudfordringer.

    • Læse- og skriveudfordringer
    • Læse- og skriveudfordringer
      fredag d. 23 maj 2025

      Besøg på Holte-Hus Efterskole

      Inspiration til at skabe ordblinde- og læsevenlige skoler

      Vores LST ressourcepersoner og skoleledere har haft fornøjelsen af at besøge Holte-Hus Efterskole for ordblinde, hvor de fik et fantastisk indblik i, hvordan man kan skabe et læringsmiljø, der er tilpasset unge med læse- og skriveudfordringer.

      Besøget gav værdifuld viden gennem oplæg fra skoleleder Henrik Daugaard og underviserne Kristian Georgsen og Sisse Ritsmar, som bl.a. fortalte om, hvordan generativ AI kan støtte undervisningen af ordblinde.

      På FGU arbejder vi målrettet på at implementere strategier, der gør vores tre skoler mere ordblinde- og læsevenlige. En stor procentdel af vores elever har skriftsproglige udfordringer, og det er vigtigt for os at sikre, at alle får de bedste muligheder for at lære og udvikle sig.

      Vi blev mødt med stor gæstfrihed og fik mange gode idéer med hjem, som vi glæder os til at implementere. Tak til Holte-Hus Efterskole for at dele jeres erfaringer og inspirere os i vores arbejde!

      Ordblindevenligt læringsmiljø på FGU
      torsdag d. 8 maj 2025

      Ordblindevenligt læringsmiljø

      LST-dag

      På LST-dagen stillede vi skarpt på, hvordan vi som undervisere kan skabe trygge og tilgængelige læringsmiljøer for ordblinde elever. Vi havde besøg af Julie Skibelund fra FGU Østjylland.

      torsdag d. 8 maj 2025

      Ordblindevenligt læringsmiljø

      LST-dag

      Ordblindhed handler ikke kun om bogstaver – det handler også om følelser, identitet og deltagelse i fællesskabet.

      På LST-dagen stillede vi skarpt på, hvordan vi som undervisere kan skabe trygge og tilgængelige læringsmiljøer for ordblinde elever.

      Vi var glade for igen at byde velkommen til Julie Skibelund fra FGU Østjylland, som hjalp os med at dykke endnu længere ned i, hvordan vi kunne styrke vores praksis. Vi arbejdede videre fra, hvor vi slap sidst.

      Formålet med dagen var at få en bedre forståelse af konsekvenserne og de emotionelle følger af ordblindhed og få viden og kompetencer til at lave ordblindevenlig undervisning. Vi fik blandt andet arbejdet med, hvordan skriveskabeloner, sætningsstartere, fagord og ordkendskab kan styrke elevernes læring.

      Tak for endnu en god LST-dag

      FGU Fårevejle i Vig Biograf Trivsel og ordblindhed
      tirsdag d. 22 april 2025

      Biograftur med et twist

      LST og BMT

      FGU Fårevejle har været en tur i Vig Biograf i forbindelse med vores Bedre Mental Trivsels-projekt – men vi fik også sneget lidt LST-projekt (læse og skriveteknologi) med i oplevelsen.

      • FGU i Vig Bio
      • Subreader i biografen
        tirsdag d. 22 april 2025

        Biograftur med et twist

        LST og BMT

        FGU Fårevejle har været en tur i Vig Biograf i forbindelse med vores Bedre Mental Trivsels-projekt – men vi fik også sneget lidt LST-projekt (læse og skriveteknologi) med i oplevelsen.

        Elever med ordblindhed eller læse-skrivevanskeligheder fik nemlig mulighed for at afprøve SubReader, en app der gør biografoplevelsen mere tilgængelig ved at læse underteksterne højt via høretelefoner. Alle – uanset læsevanskeligheder – fik en god filmoplevelse.

        En lille, men vigtig indsats, der gør både læring og fælles oplevelser mere inkluderende. Når alle har mulighed for at være med på egne præmisser, styrker det både fællesskab, selvtillid og trivsel.

        Læs mere om LST-projektet her

        Læs mere om BMT-projektet her

        Bedre Mental Trivsel er støttet af Nordea-fonden og Egmonts Fondssekretariat, og er et samarbejde mellem FGU NVS, Region Sjælland, PsykInfo Region Sjælland, Ventilen Danmark, CeFU - Center for Ungdomsforskning og Modstrøm.

        tirsdag d. 18 marts 2025

        LST for alle

        Projekt om læse- og skriveteknologi

        Med “LST for Alle” bryder vi fordomme og skaber håb for unge gennem innovative læse- og skriveteknologier samt øget sproglig opmærksomhed.

        • Lærerworkshop i læse- og skriveteknologi
        • Julie Skibelund fra FGU Østjylland snakker om ordblindhed
          tirsdag d. 18 marts 2025

          LST for alle

          Projekt om læse- og skriveteknologi

          Vi er stolte af at præsentere vores nye initiativ, som bliver fremlagt på personalemøder i denne tid på alle FGU Nordvestsjællands tre afdelinger. Projektet skal gøre vores skoler mere ordblindevenlige og styrke læse- og skrivefærdighederne på FGU. 

          Med “LST for Alle” bryder vi fordomme og skaber håb for unge gennem innovative læse- og skriveteknologier samt øget sproglig opmærksomhed.

          Vi ønsker som FGU at give de unge de bedste forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse og dermed komme videre i livet. 

          I den forbindelse har vi haft fornøjelsen af SPS- og ordblindevejleder Julie Skibelund fra FGU Østjylland, der til en lærerworkshop introducerede os til læse- og skriveteknologi for alle lærerne på FGU Nordvestsjælland.

          Er du nysgerrig på mere viden om projektet? Så læs mere her

          På FGU Nordvestsjælland tilbyder vi

          11 Fagtemaer: