Vi startede med en præsentation af det kommunale udvalg, der arbejder målrettet med at få flere unge til at lykkes via FGU. Direktør Jørgen Ravnsbæk takkede ministeren for at fastholde fokus på FGU i en tid med store forandringer i uddannelseslandskabet, efterfølgende blev ministeren vist rundt på værksteder og fagtemaer – og mødte engagerede elever, der delte deres personlige rejser og erfaringer.
Henrik fra mad og ernæring fortalte ærligt om sin vej til FGU efter 2 år uden retning – og hvordan han her fandt voksne, der troede på ham og viste ham vejen videre. På byg, bolig og anlæg delte eleverne historier om fællesskab, praktikker og muligheden for at prøve forskellige retninger. Ministeren var tydeligt begejstret for fleksibiliteten og den praksisnære tilgang. Omkring danskundervisningen lød det fra en elev:
“Det er meget anderledes end i folkeskolen – her på FGU hænger det sammen med det praktiske arbejde, hvilket gør det nemmere end bare at sidde med en bog.”
På motor/mekanik blev der talt om hverdagen på værkstedet, HOP-forløb og projektet "Bedre mental trivsel" – hvor der både er plads til at se det gode og tale om det svære, og I det kreative blomsterværksted og en naturfagstime snakkede ministeren med eleverne om prøver. Én elev sagde:
“Her vågner man ikke op med ondt i maven – prøverne er bare en del af det at gå her, og man bliver hjulpet.”
Dagen sluttede med et dialogmøde mellem elever, elevråd og ministeren – hvor samtalen handlede om trivsel, fællesskab og dét at føle sig velkommen.
“Sammenholdet her er 100% anderledes end på de tidligere skoler jeg har gået på – alle snakker med alle, og man bliver budt velkommen med åbne arme – også af lærerne,” lød det fra en elev.
Vores køkken stod for lækre appetizers, mens ministeren til sidst stillede et vigtigt spørgsmål: Kan folkeskolerne lære noget af FGU? - Elevernes svar var klare:
“Her lærer man, hvordan verden fungerer – og at man er noget værd.”
“Det hjælper at arbejde med noget konkret – det er ikke bare et kladdehæfte.”
“Her tror de på os. Jeg fik troen på mig selv igen.”
“Jeg troede, jeg skulle på førtidspension – men så kom jeg her, og det hele ændrede sig.”
Besøget understregede det, vi allerede ved – at FGU gør en forskel. En skoleform, der ser mennesket før eleven, og hvor der er plads til at vokse – fagligt, socialt og personligt.
Tak til ministeren for at lytte – og til vores elever for at turde dele.
https://tv-kalundborg.dk/nyheder/fokus-pa-uddannelse-og-unges-muligheder/