Onsdag den 25. juni samledes eleverne fra alle tre skoler under FGU Nordvestsjælland (Svebølle, Fårevejle og Holbæk) til den årlige FGU Festival i Svebølle. Festivalen markerede afslutningen på projektet Bedre Mental Trivsel, som gennem de sidste tre år har haft fokus på at styrke unges mentale trivsel.
Projektet, der er støttet af Egmont Fonden og Nordea-fonden, er gennemført i samarbejde med Region Sjælland, Psykinfo, Ventilen, CeFu og Modstrøm – alle partnere, som også deltog i dagens aktiviteter.
Med Bedre Mental Trivsel har vi arbejdet målrettet på at skabe positive fællesskaber og styrke elevernes tro på egne evner til at håndtere livets udfordringer. Mental trivsel er en særlig udfordring for unge, der er henvist til Forberedende Grunduddannelse (FGU). Derfor har projektet arbejdet målrettet på at udvikle og udbrede et trivselskoncept, som understøtter elevernes mentale velbefindende. Projektet har bygget på tre overordnede indsatsområder:
Festivalen blev igen i år i afholdt med stor succes, bød på et væld af trivselsaktiviteter og præsentation af de mange trivselsindsatser, som gennem projektet er blevet udviklet, afprøvet og evalueret. Trivselsindsatserne har spændt både småt og bredt fra at fokusere på sproget i en klasse til at starte dagen med mindfulness og fra at skabe et bedre fysisk miljø på skolerne til store fælles udflugter.
I løbet af dagen kunne eleverne møde projektets samarbejdspartnere, nyde mad fra burger og hotdog-boden og en god is fra HjemIs-bilen, danse til DJ og musikholdets live-optræden, konkurrere i chilismagning, flødebollespisning, rundboldturnering, beachvolley, gokart med DASU og el-trucks med NEG samt få besøg af racerkører Kenneth Madsen.
Det stod ikke stille på festivalpladsen. Dagen var fyldt med fællesskab, god energi og fokus på trivsel for alle elever på FGU Nordvestsjællands tre skoler i Holbæk, Fårevejle og Svebølle.
Eleverne grinte og hyggede sig og nød godt af de mange aktiviteter. De efterspørger tit arrangementer på tværs af vores skoler og ser frem til at indgå i nye sociale fællesskaber, som styrker deres trivsel.
Selvom projektet er ved at nå dets afslutning, tager vi en masse erfaringer med videre og fortsætter med de nye gode traditioner. Også underviserne viser stor begejstring ” Store drømme blev mulige at indfri og er nu en fast del af vores hverdag”, ” Fællesskaber er vigtige for eleverne, og det er vigtigt at være sammen om andre aktiviteter end kun læring og produktion”, ” Selvværd og trivsel hos den unge er før faglighed, hvis vi vil se udvikling begge steder”.
Alt i alt en perfekt afslutning på et godt skoleår.
Læs mere om projektet Bedre Mental Trivsel her
Læs mere om projektets trivselsindsatser her