BMT-projektet har haft fokus på at styrke elevernes mentale trivsel på FGU Nordvestsjælland. Projektet er nu fuldt implementeret og evalueret. En ny rapport fra CEFU om BMT-projektet viser, at trivsel på FGU skabes i samspillet mellem elever, undervisere, skolens fællesskaber, fagligt indhold og rammerne for hverdagen.
Rapporten peger på fire centrale indsigter:
BMT har især styrket det sociale ben af trivsel gennem aktiviteter som ture ud af huset, fælles måltider, bevægelse og valgfag. Det giver eleverne nye muligheder for at udvikle tryghed, tillid og deltagelse – både med underviseren, på holdet, i skolens fællesskab og i mødet med samfundet.
Dimensions-Modellen viser netop disse forskellige lag, hvor eleverne bevæger sig – fra de tætte relationer til de større fællesskaber. BMT bidrager til at gøre bevægelserne på tværs mere smidige og skaber nye relationelle muligheder.
Sådan arbejder vi videre med BMT på FGU Nordvestsjælland:
Du kan læse hele CEFU’s rapport og evaluering af indsatsen her.
BMT blev støttet af Nordea-fonden og Egmonts Fondssekretariat, og er et samarbejde mellem FGU NVS, Region Sjælland, PsykInfo Region Sjælland, Ventilen Danmark, CeFU - Center for Ungdomsforskning og Modstrøm.